דו"ח שוק העבודה: ירידה בשיעור המשרות הפנויות

    צבי טסלר No Comments on דו"ח שוק העבודה: ירידה בשיעור המשרות הפנויות

    מאז השליש האחרון של 2022 שיעור המשרות הפנויות נמצא במגמת ירידה, שלא מתורגמת בשלב זה לעליה באבטלה או לירידה בשיעור התעסוקה

    לשכת התעסוקה צילום: Yossi Zamir/Flash90
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    משרד העבודה מפרסם הבוקר (רביעי) את דו"ח שוק העבודה לשנת 2022.

    לפי הדו"ח, שוק העבודה בשנת 2022 היה בתעסוקה מלאה, שיעור התעסוקה בגילי העבודה העיקריים גבוה ממה שהיה לפני משבר הקורונה וגבוה בהשוואה היסטורית.

    דו"ח שוק העבודה 2022

    בעשור האחרון שיעורי תעסוקת ערביות וחרדיות נמצאים במגמת עליה. אומנם שיעור תעסוקת ערביות עדיין נמוך מאוד, אך יש מגמת עליה כמעט בכל הגילים המלווה במגמת עליה בהשכלה – שיעור האקדמאיות הערביות הצעירות הכפיל את עצמו בתוך עשור.

    שיעור המשרות הפנויות בשנת 2022 היה גבוה מאוד, ובתחילת השנה הגיע לשיא של 5%. מאז השליש האחרון של השנה שיעור המשרות הפנויות נמצא במגמת ירידה, שלא מתורגמת בשלב זה לעליה באבטלה או לירידה בשיעור התעסוקה.

    הגידול המשמעותי ביותר במשרות הפנויות ב-2022 היה בענפי אירוח ואוכל והייטק. מאז סוף 2022 שיעור המשרות בהייטק נמצא בירידה והיום הוא נמוך מרמתו ב-2019.

    בשנה האחרונה השכר חזר לתוואי הרגיל שהתקיים בעשור שלפני המגיפה, אך באופן שונה בין ענפים, בין השאר בגלל האינפלציה. השכר הריאלי ירד ב-10% מתחת לקו המגמה בענפים עם שכר נמוך, וגבוה ב-2% מקו המגמה בענפים עם שכר גבוה.

    עבודה מהבית נשארה חלק משמעותי משגרות שוק העבודה. למרות הפוטנציאל להרחיב את אפשרויות התעסוקה בפריפריה, עבודה מהבית נפוצה שם פחות. תמהיל משלחי היד השונה מסביר חלק מהתופעה, אך גם עובדים בעלי אותו משלח יד מהפריפריה עובדים פחות מהבית מאשר מקביליהם במרכז הארץ.

    מבין העובדים העצמאים, כ-40% משלבים בין עבודה שכירה ועצמאית. במהלך 20 השנים האחרונות גדלו כמות ושיעור המשלבים, זאת לא "על חשבון" העצמאים, אלא מתוך מי שהיו בעבר שכירים. עובדה זו יכולה להעיד על שוק עבודה שהופך להיות גמיש ורציף יותר.

    שר העבודה יואב בן צור: "דו"ח שוק העבודה לשנת 2022 מדגים את המחויבות שלנו לשילוב אוכלוסיות מגוונות בשוק העבודה וציודן בכלים המתאימים לשוק העבודה המודרני. המשרד בראשותי מחויב לכך ודואג ליצירת מענים נרחבים כדי לסלול את הדרך לשוק עבודה גמיש ומשגשג יותר, שיועיל לכל שכבות החברה.

    "אני סמוך ובטוח שעם התקציב שהבאנו למשרד העבודה לשנתיים הקרובות, נצליח לשלב עוד אנשים במשרות איכותיות בתעסוקה ולהביא להישגים גדולים יותר גם בשנים הבאות לטובת כלל אזרחי ישראל".

    מנכ״ל משרד העבודה ישראל אוזן: ״משרד העבודה נמצא בחוד החנית ומוביל את עולם התעסוקה ולכן מחויבים להתאימו למציאות המשתנה. בתקופה האחרונה שוק העבודה מזמן לנו אתגרים רבים יותר, הודות לכניסה של הבינה המלאכותית (AI) והשינויים שהיא מביאה עמה. אנו נמצאים במהלכה של תקופה דרמטית ועל כן אנו בוחנים לעומק את השלכות ה- AI על עובדים בפרט ועל עולם העבודה בכלל ומגבשים תובנות ומענים בהתאם לכך, הדבר נכון לכלל המגזרים ובמיוחד כשמדובר על שילוב אוכלוסיות מגוונות בתעסוקה. הדוח מצביע על מגמות שעלינו לשמר יחד עם נושאים נוספים שעלינו לטפל בהם, ולגזור מהם את כלל המשמעויות כדי לחזק את שוק העבודה בישראל".



    0 תגובות